• Lorem ipsum

Volkswagen deurmatten

Een deurmat in de stijl van een Volkswagen T1 is een must voor iedereen die een echte klassieker liefhebber is van de Bulli. Deze Bussen zijn gemaakt rond 1950.

Volkswagen deurmatten

De Joodse ingenieur Josef Ganz en de Oostenrijkse professor en auto-ingenieur Ferdinand Porsche stonden aan de wieg van Volkswagen. Porsche kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een "Kraft durch Freude"-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors. De "Kraft durch Freude"-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben, zodat hij 's winters buiten kon staan; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark.

 

Op 12 oktober 1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren. De auto zou uiteindelijk rond de 1.400 Reichsmark kosten en in 1940 rolde de eerste wagen van de lopende band. Tot 1967 werd hij Typ 1, 1200, 1300 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar in de volksmond werd hij, vanwege de vorm, Kever genoemd

 

Volkswagen introduceerde een bestelbusje (type T1) en de originele VW Bus is een succesverhaal sinds 1950. "Bulli" de Duitse bijnaam voor de legendarische creatie van Volkswagen heeft een legioen van fans over de hele wereld. Na de legendarische VW Kever veroverde hij het volk en werd een betrouwbare auto voor werk en vrije tijd. De T1 was geboren! Tot op de dag van vandaag blijft de VW Bus een cultus symbool van originaliteit, evolutie en onafhankelijkheid. Hij is het schattige vervoer omwille van zijn unieke uitstraling en bezorgt u een goed humor en een glimlach op ieder gezicht! In 1955 rolde het 1-miljoenste exemplaar van de band. Later zouden nog vele productierecords worden gebroken.

 

Carrosseriebouwer Karmann in Osnabrück bouwde vanaf 1955 de Karmann Ghia op een iets verbreed Keverchassis. In 1967 verscheen de langverwachte opvolger van de Kever, de Volkswagen 1500/1600 (Type 3), in 1969 gevolgd door de Volkswagen 411/412 (Type 4).

 

In 1974 bracht Volkswagen de Golf op de markt. Anders dan de vorige modellen had deze een watergekoelde motor voorin. De Golf werd een blijvend succesnummer. Naast de Golf verschenen de kleinere Polo, de Scirocco en de Passat. De productie van de Kever werd afgebouwd; na 1978 vond deze alleen nog buiten Duitsland plaats. Volkswagen had intussen in 1998 een eigentijdse variant op de Kever uitgebracht, de New Beetle. In 2002 overtrof de productie van de Golf die van de Kever.